Välkommen till Privattandläkardagen och galamiddag den 12 maj 2022

Privattandläkardagen är årets viktigaste evenemang för tandvårdsbranschen och snart är det äntligen dags igen! Torsdagen den 12 maj välkomnar vi dig till en inspirerande eftermiddag med föreläsningar och möten med kollegor från hela landet.

Vi har nöjet att välkomna Anders W Jonsson, sjukvårdspolitisk talesperson för Centerpartiet, som årets huvudtalare. Han är en av upphovsmännen bakom vårdvalsreformen och kommer att tala om den privata tandvårdens betydelse. Vi får också ta del av en valanalys som presenteras av Marcus Oscarsson, välkänd politisk kommentator i TV4.

Privattandläkarna är branschorganisationen för de privata tandvårdsföretagen. Varje år levererar vi en branschrapport där vi sammanfattar branschläget. Merit Lindberg, vd och Lars Olsson, näringspolitisk chef, tar i år upp sambandet mellan valfrihet och patientnöjdhet. Vi får också lyssna till Andrea Hemming, jurist på Institutet för Medicinsk rätt, som vidareutbildar oss om vårdgivarens respektive behandlarens ansvar. Eftermiddagen avslutas med glädjefylld underhållning med Emil och Daniel Norberg.

Till kvällen rullas röda mattan ut och hela branschen bjuds in till galamiddag. Medlemmar kan ta med sig sin respektive och personal både till eftermiddag samt galamiddag. Det blir spännande prisutdelning av Privattandläkarna Award, då vi bland annat korar årets tandvårdsföretag, och underhållning av välkända bandet Cotton Club.
Jag önskar Dig varmt välkommen till årets Privattandläkardag och galamiddag 2022!

Caroline Nordqvist Orsucci
Sveriges Privattandläkarförening

Program torsdagen 12 maj 2022

Plats: Nalen, Regeringsgatan 74, Stockholm.

12.15 Mingellunch
13.00 Caroline Nordqvist Orsucci, ordförande Sveriges Privattandläkarförening, hälsar välkommen
13.15 Den privata tandvårdens betydelse. Anders W Jonsson, Sjukvårdspolitisk talesperson för Centerpartiet
13.45 Valanalys. Marcus Oscarsson, politisk kommentator
14.30 Fika
15.00 Valfrihetens påverkan på patientnöjdheten. Merit Lindberg, vd och Lars Olsson, näringspolitisk chef Privattandläkarna
15.30 Frågor om ansvar – vårdgivaren vs behandlaren. Andrea Hemming, Jurist vid Institutet för medicinsk rätt
16.15 Emil & Daniel Norberg underhåller
17.00 Eftermiddagen avslutas
19.00 Välkomstdrink
19.30 Galamiddag och prisutdelning – Festklädsel

Talare

Anders W Jonsson
sjukvårdspolitisk talesperson för Centerpartiet

Anders W Jonsson är riksdagsledamot för Centerpartiet sedan 2010. Han är en av upphovsmännen bakom vårdvalet och sjukvårdspolitisk talesperson samt gruppledare i riksdagen. Mellan 2011 – 2021 var han förste vice ordförande för Centerpartiet. Under 2020 vikarierande han en period som partiledare under Annie Lööfs föräldraledighet. Han är utbildad läkare och arbetar cirka en helg per månad som jourhavande barnläkare.

Anders kommer att tala om den privata tandvårdens betydelse.

Marcus Oscarsson
politisk kommentator

Marcus Oscarsson har utsetts till Sveriges bästa politiska kommentator av nyhetstjänsten Omni. Han har varit Nordenkorrespondent för brittiska The Times och har undervisat tio år i politik vid University of Denver. Han vann både juryns och svenska folkets röster när han tilldelades Begriplighetspriset och i dag är han politisk kommentator på TV4 och är flerfaldigt nominerad till Årets TV-personlighet.

Marcus kommer att tala om det Svenska valet 2022 – partierna, valkampanjen och de hetaste sakfrågorna.

Merit Lindberg, vd
Lars Olsson, näringspolitisk chef
Privattandläkarna

Enligt SKI:s mätningar får den privata tandvården år efter år det högsta betyget av kunderna i alla branscher. Mätningen visar också att kunder som gör aktiva val är mesta nöjda. Dagens tandvårdsstöd bygger på valfrihet för patienten. Förändringar i stödet som påverkar valfriheten skulle få stora konsekvenser för patientnöjdheten.

Andrea Hemming
jurist vid Institutet för medicinsk rätt

Andrea Hemming är jurist på Institutet för medicinsk rätt och väl förtrogen med villkoren för att bedriva privat vård. Hon är också dataskyddsombud för ett flertal privata vårdgivare.

”Frågan om ansvar – vårdgivaren vs behandlaren” är rubriken på Andrea Hemmings programpunkt. Hon lyfter frågan om ansvar, och vad som gäller när flera vårdgivare verkar på en mottagning. Vad säger lagen, och vad bör man tänka på särskilt?

Emil & Daniel Norberg
underhållare

Emil och Daniel Norberg har sedan 2013 nått stora framgångar i underhållningssverige, bl.a. på YouTube där de idag har ca 300,000 följare. 2014 slog de igenom med sina parodier på låtarna i Melodifestivalen och sedan dess har dessa årliga klipp ofta varit med på listan över de mest visade YouTube-klippen i Sverige.

Bröderna har tillsammans gjort det egna programmet Norbergs TV-tablå (SVT). Daniel Norberg har dessutom setts i TV-program såsom Let’s Dance, Så Ska Det Låta och Mumbo Jumbo. Emil Norberg har under samma tid arbetat som manusförfattare, chefredaktör och regissör för flera stora underhållningsprogram.

Merit Lindberg
vd Privattandläkarna

Moderator för dagen.

Anmälan

Anmäl dig till Privattandläkardagen den 12 maj 2022 på Nalen, Regeringsgatan 74, här!

Läs inbjudan till Privattandläkardagen här.

Frågor

För frågor kontakta Ingela Andrée, ingela.andree@ptl.se, 08-555 446 00.

Varmt välkommen!

Galamiddag

Klockan 19.00 rullas röda mattan ut och en bubblande välkomstdrink serveras. Klockan 19.30 sätter vi oss till bords för att njuta av middag, underhållning, prisutdelning av Privattandläkarna Award och trevligt sällskap. Menyn är följande med tillhörande vinpaket och kaffe.

Förrätt: Gravad tonfisk med picklad fänkål, aioli, chilitorkade cocktailtomater och sotad purjolök

Varmrätt: Röding med champagnesås, skaldjurssallad och prästostgratinerad rödbeta

Efterrätt: Blåbärscheesecake med halloncurd och fransk maräng

Galamiddagen kostar 995 kr exklusive moms, inklusive vinpaket.

Underhållning

Cotton Club
Under kvällen uppträder Cotton Club, Sveriges mest välrenommerade underhållningsorkester. En institution för alla invigda och en överraskning om du aldrig hört deras unika blandning av soul, disco och jazz. Ett stänk Las Vegas, lite Frank Sinatra, alltihop framfört med lika delar glamour och dekadens.

Lokalavdelningskonferens och årsmöte 13 maj 2022

Fredagen den 13 maj 2022 arrangeras lokalavdelningskonferens på förmiddagen följt av årsmöte på eftermiddagen, på IVA konferenscenter, Grev Turegatan 16 i Stockholm.

08.15 Registrering och kaffe
09.00 Välkomstanförande
09.10 Lokalavdelningskonferens
11.45 Lunch
13.00 Årsmöte

Det går bra att enbart delta på utvalda delar av programmet.

Lokalavdelningskonferens

Privattandläkarna arbetar aktivt för att vidareutveckla lokalavdelningarna runt om i landet. På lokalavdelningskonferensen ges möjlighet att byta erfarenheter med medlemmar från andra lokalavdelningar och diskutera det fortsatta arbetet.

Årsmöte 2022

Årsmötet börjar klockan 13.00.

Alla handlingar finns här. Lösenordet har skickats ut i kallelsen till årsmötet.

Anmälan till Sveriges Privattandläkarförenings årsmöte 13 maj 2022 görs här.

Läs inbjudan till Privattandläkardagen, lokalavdelningskonferens och årsmötet 2022 här.

Sista anmälningsdag för att få rösta är den 29 april 2022.
Anmälan som görs efter den 29 april ger rätt att närvara men inte rösträtt. Sådan anmälan ska göras senast den 2 maj.

Dagordning och handlingar

Samtliga beslutsgrundande handlingar till årsmötet finns tillgängliga senast den 13 april via denna länk (De beslutsgrundande handlingarna är lösenordskyddade. Lösenordet mejlas ut till medlemmar i samband med kallelsen till årsmötet.)

Deltagande årsmöte

På mötet kan en medlem representeras av en behörig företrädare eller en befullmäktigad. Om ditt företag ska representeras av befullmäktigad anger du vem som ska representera ditt företag.

Som förtroendevald har du rätt att delta på följande sätt:

• Föreningens styrelseledamöter har yttrande- och yrkanderätt
• Lokalavdelningarnas styrelseledamöter har yttranderätt
• Revisorerna har yttrande- och yrkanderätt
• Valberedningens ledamöter har yttrande- och yrkanderätt

Alla anställda tandläkare hos medlemsföretag har närvarorätt.

Röstning

Alla medlemmar som har anmält sig i tid har minst två (2) röster vid årsmötet. Medlemsföretag som har rapporterat antal kliniskt verksamma tandläkare senast den 15 mars, har utöver två (2) röster, ytterligare en (1) röst för varje kliniskt verksam tandläkare i medlemsföretagets tandvårdsverksamhet, enligt 4.9 i stadgarna. Företag som har blivit medlemmar efter den 15 mars får tre (3) eller fler röster.

Röstning genom ombud

Medlem kan ge fullmakt till annan. Ingen enskild person får företräda fler än tio (10) medlemmar. Fullmakt att företräda annan medlem ska uppvisas i original för årsmötets sekretariat.

Länk till fullmakt

Kostnader lokala styrelser och representanter

Kostnaden för resa, en lunch och en övernattning bekostas centralt för fyra (4) ledamöter av lokalavdelningsstyrelse eller i förekommande fall för lokala representanter. Om lokalavdelningsstyrelse inte kan närvara får styrelsen utse representanter från lokalavdelningen.

Kostnader för övriga medlemmar

En avgift på 200 kronor (exkl. moms) debiteras om du är anmäld för lunch men inte kommer. Vid förhinder går det bra att överlåta platsen till en kollega.

Frågor

För frågor, kontakta Ingela Andrée, ingela.andree@ptl.se, 08-555 446 00.

Varmt välkommen!

Styrelsen för Sveriges Privattandläkarförening