Rotfylld tand med krona och stift

Fråga:

Hej!
Jag undrar om det inte finns en skyldighet för tandläkare att informera om att det finns olika material på kronor, och att det är patientens val att därefter bestämma utifrån tandläkarens råd. Den enda informationen jag fick var att det blir, och ser ut som, en vanlig tand.

Jag är tjej, 39 år och har annars bra munhälsa. Fick för 4 dagar sedan en krona med stift. När jag fått den insatt på tand fem från mitten i nedre käken, syns det en svart rand ovanför tandköttet runtom. Framåt går skarven mellan min tand och kronan ca 3-4 mm ovanför tandköttet. Den hänger ut en bit inåt, ca 0,5 cm utanför tandköttet, och där känner jag som en hård skarv precis ovanför tandköttet. I bak är kontakten med tanden bakom lite lång.

Jag hade aldrig valt en svart rand med skarvar synliga ovanför tandköttet. Tandläkaren påstod att det är bättre att ha skarven ovanför tandköttet för att den blir lättare att hålla ren då. Menar han då att alla som har skarvarna under tandköttet ej synliga exponeras lika mycket för kariesbildande ämnen mm? För varje dag som gått sedan insättningen har tanden blivit alltmer öm vid lätt beröring, t ex med tungan. Att knacka på den gör ont. Från början kunde jag borsta utan större problem med eltandborste, även fast det gjorde lite ont och var svårt att komma åt under kronan inåt där den hänger ut inåt. Även mot tanden bakom. Nu skriker jag till när jag borstar jätteförsiktigt med en vanlig tandborste eller mellanrumsborste. Men har förstått att man måste borsta trots smärtan. Måste titta i spegel för att se var jag ska in med borstarna, men ser inte tandköttet på insidan pga tanden hänger ut. Skarven där under känns även bredare. Tandköttet är svullet och lätt rodnat.

Är tandvårdsrädd och tycker det är jättejobbigt att borsta in i jätteömt tandkött och komma in i skarvarna runt om. Har berättat för tandläkaren vad jag inte är nöjd med men denne tycker att allt ser jättebra ut. Nästan överdrivet som om han tror att jag inte ska våga säga något när det är så bra.

Vad tror du? Kan det vara tecken på infektion då det blivit sämre för varje dag? Vilka är tecknen på infektion i roten? Var är bästa läget för skarven mellan tand och krona, under eller ovanför tandköttet? Vad är vanligast? Ska man inte kunna se tandköttet på insidan utan behöva ha 2 speglar och ficklampa för att se? Är metallkrona det vanligaste för kindtänder? JAg vill göra om kronan. Borde inte tandläkaren återbetala pengarna så en annan tandläkare kan göra om? Måste stiftet också tas bort då?

Svar:

Hej !
Att ersätta ”naturen” är ofta lite knepigt. All behandling ska ske i samråd med patienten och som patient väljer du det behandlingsförslag som du anser bäst – efter den information du erhållit. Du kan välja att avstå föreslagen behandling – men inte ”beställa” annan efter eget önskemål. Eftersom tanden behövt förses med stift är den rotbehandlad och sannolikt försvagad i tandkronan. Stift kan vara i olika material – metall eller Zirkoniumoxid, glasfiber m.m. Tandläkaren väljer det som är lämpligast i det enskilda fallet. När stiftet är på plats ska en tandkrona på plats . Också här kan man välja mellan olika material: Emax porslin / Zirkoniumoxid eller porslin bränt på metall. Skarven bör läggas i tandköttskant då den annars exponerade rotytan ser mörk ut – pga rotfylld tand med stift. Med vitt stift och en ren porslinskrona kan tandhalsens något mörkare ton kanske accepteras ? Om kronan har en metallinnerhätta – och metallen går ut till preparationsgräns blir det en svart rand här. Detta om materialval. Av din beskrivning av form, symptom från tandkött och möjlighet till renhållning tror jag att formen på kronan inte blev rätt. Detta får man då åtgärda genom att låta göra om den till korrekt form och funktion. Om din vårdgivare är medlem i Privattandläkarna så finns ett tvåårigt garantiåtagande på arbetet i enlighet med Sveriges privattandläkarförenings överenskommelse med Konsumentverket – räknat från cementeringsdatum. I första hand ska du kontakta din vårdgivare och framföra att du inte är nöjd. Får du inte gehör för att åtgärda problemet så kan du kontakta Privattandvårdsupplysningen per telefon 08-555 44 655.