Utdragen fyllning
Fråga:
Hej, igår skulle jag besöka tandhygienisten som skulle rensa mina tandfickor. Hygienisten undersökte mina tänder (trots att tandläkaren gjorde detta 10 dagar innan) och började ”rensa” tandfickor. Rensningen var ovanligt plågsam, brutal tom, har aldrig varit med om sådan rensning innan i mitt långa liv. Den slutade abrupt med att tandhygienisten drog ut hela min fyllning mellan 5 och 6 i underkäken!
Jag fick betala för både ”rensning” SAMT för en tunn skyddande hinna på hålet efter fyllningen som hon gjorde på uppmaningen av min tandläkare som tillkallades och för att min tandläkare kunde inte åtgärda detta med detsamma
Först imorgon ska jag träffa min tandläkare som ska göra en ny fyllning i stället för den jag hade. Ska jag betala för fyllningen som tandhygienisten drog ut??
Tandläkaren som kom tillkallat av tandhygienisten konstaterade at fyllningen ”måste ha varit lös”. Varför såg hon inte detta under undersökningen 10 dagar innan?
Tandhygienisten bad aldrig om ursäkt!
Med vänlig hälsning
Svar:
Hej!
Tandläkare och tandhygienist tittar i munnen med något olika uppdrag och fokus.
Tandhygienisters – liksom tandläkares – handlag skiljer sig åt och är individuellt och även om resultatet i
slutänden är detsamma kan upplevelsen av behandlingen vara så olika. Som patient för man välja det man
känner sig trygg och bra med.
Lösa fyllningar kan vara lurigt att avslöja och fästet kan ha släppt helt eller delvis utan att den trillar ut.
Beroende på form kan en lös fyllning ligga på plats – tills den får en puff: av tandsticka / klibbig kola / tandhygienistens
eller tandläkarens instrument – som lyfter ut den. Hade det inte hänt i stolen nu så hade den sannolikt lossat vid tuggning etc.
Bättre då att det skedde hos ”proffs” som kunde täcka den blottade tandytan.
Du får betala för den nya fyllningen men debiteringen för att täcka ytan – om det var en separat kostnad för detta – kunde väl ha ingått i
arvodet för hygienbehandlingen, kan jag tycka – beroende på hur omfattande insatsen var.