Problem med Tandläkare
Fråga:
Hej! Jag har haft ett problem med en tandläkare jag var hos. Sammanfattning på händelsen var att jag skulle åka på semester och berättade detta till tandläkaren för att möjligtvis göra alla tider snabbare. Jag skulle bygga något sort av bro som tänderna ska skruvas på. Under semester hade jag en tid som jag inte hade möjlighet att komma till (jag hade informerat tandläkaren om att jag inte kan komma och stt jah var ute på semester) och när jag kom tillbaka säger tandläkaren att jag inte kommer få ersättning av försäkrings kassan och jag behöver betala 16000 själv. Jag kunde inte få ett delbetalning av kliniken därför skickade de mig till kronofogden. Han har behållt mina tänder och vägrar att ge de tillbaka och vägrar sätta de innan jag betalar mina faktora till kronofogden. Detta har nu gått i mer än ett år och jag vill ha mina tänder. Min fråga är om tandläkaren har rätt att behålla de och inte ge mig mina tänder, hur ska jag kunna få mina tänder, vad kan jag göra i sånt situation? och vad kan jag göra i fall jag inte får de?
Svar:
Hej.
Karenstiden är 1 år och all behandling ska vara slutförd inom den tiden om karensen ska kunna användas, om behandlingstiden förlängs innebär det att en ny karensperiod påbörjas och kostnaden blir dyrare för patienten. Tandteknikern behöver tid för sitt arbete att göra konstruktionerna och den tiden kan påskyndas något men även de har längre leveranstider vid semestertider om det nu var svårt att få ditt arbete färdigt inom din önskade tid. Är arbetet inte betalt behöver inte tandläkaren lämna ut det.