Har jag som patient rätt och välja vilken behandling jag vill ha

Fråga:

Hej!

Jag går hos en privat tandläkare som är ansluten till FK.

Jag var hos tandhygienisten, betalade för bl.a åtgärd 312 som var Uppföljande information eller instruktion vid munhälsorelaterade sjukdomar eller problem.

Det enda han gjorde var att fråga vilken färg jag använde på mellanrumsborstarna, det var en fråga inte nån information eller instruktion.

Jag ringde upp mottagningen och pratade med receptionisten, efter ett tag ringde tandläkaren upp mig. Jag påpekade för honom att jag har betalat för nånting jag inte fick, samt att jag för ett halvår sen redan har fått den Informationen och instruktionen, (åtgärd 311 som var Information eller instruktion vid munhälsorelaterade sjukdomar eller problem) jag behöver inte få det fler gånger.

Enligt tandläkaren så finns det en regel här i Sverige som säger att de är tvungna att ge den Informationen och instruktionen varje gång, det är inget jag kan välja bort, annars sköter de inte sitt jobb.

Nu undrar jag, finns det en sån regel?
Inom sjukvården har man som patient rätt och välja vilken behandling man vill ha, har man inte samma rätt inom tandvården?

Det här går över mitt förstånd, det finns ingen som helst logik i det hela.
Varför ska jag behöva betala för samma Information och instruktion varje halvår.

Svar:

Hej,

Det är viktigt med information och instruktioner för att bibehålla eller få god munhälsa. Nu är betalningssystemet inom tandvården inte på lång väg jämförbart med vården som har en helt annan skattereduktion. Det finns ingen åtgärd som täcker ett tandhygienistbesök utan man får plocka ihop åtgärderna, önskvärt kan vara att höja priset för en tandhygienistbehandling på 45 minuter till en timme till ett högre pris så behöver det inte stå information och instruktion som du inte önskar utan ingå i priset.