En bråkig tand

Fråga:

Hej! Har fått mycket bra svar av er tidigare, och har nu ytterligare en fråga. För ca 10 år sedan rotfylldes innersta kindtanden i ovankäken. Resultatet blev bra enligt min tandläkare. Under årens lopp har hag fick haft perioder med smärta. Blev då undersökt och ibland gjordes röntgen, men enligt min tandläkare såg allt bra ut, och jag skulle fortsätta använda min bettskena. Vid en rotspetsoperation på käkkirurgen(en annan tand )),blev jag röntgad med 3d, och fick då veta att min rotfyllda kindtand hade 3 kanaler och att endast 2 var rotfyllda. Kirurgen antog att min tandläkare inte hade hittat den tredje kanalen. Jag undrar varför min tandläkare inte berättat det för mig , och remitterat mig till en rotspecialist. Då han nu är pensionerad kan jag inte diskutera detta med honom. Sedan någon vecka har jag smärta i denna tand, ofta så kraftiga att jag måste äta smärtstillande. Ibland känns det även i nedankäken, och detta är mycket besvärligt. Ovanför denna kindtand sitter en liten extratand, som syntes på 3 d röntgen. Fruktansvärt trött på att ha ont och behöva äta smärtstillande och som oftast bara tar bort toppen av smärtan. Min nya tandläkare tycker inte att tanden ska rad bort utan remitterat mig till en rotfyllningsspecialist. Detta är helt ok för mig, kostnaden är inget problem, men väntetiden till en specialist är ca3 månader!! Och det är just detta som oroar mig, ska jag behöva ha ont så länge till. Känns inte bra , men vill samtidigt inte heller klaga och ”gnälla” för min nya tandläkare, som jag känner förtroende för . Känns som tand nr 7 i ovankäken endast är ett ” problembarn’! Tacksam för svar! Vänliga hälsningar och tack för en mycket bra sida!

Svar:

Hej!

Rotfyllning av stora kindtänder kan vara svårt. Så bra att man såg att alla rotkanalerna inte var rotfyllda vid röntgenundersökningen. Nu vet jag inte var i Sverige du bor, men att det är brist på endodontister (rotfyllningsspecialister) vet jag. Det du kan höra med din tandläkare är om det finns flera endodontister och i så fall om någon av dem har kortare kötid alternativt att du ringer till endodontikliniken och frågar om de möjligen har någon återbudstid. Nu i Covid-19 tider är det vanligt med återbud och om de kan få ringa in dig är säkert kliniken tacksam.