Garanti vid tandlagning

Fråga:

Hej! Jag lagade en tand hos en tandläkare. Detta var för 1 månad sen. När jag nu hör av mig till dem säger receptionisten att jag kommer behöva betala för behandlingen på nytt. Detta tycker jag låter helt orimligt. Det är ju uppenbarligen deras undermåliga arbete som orsakat detta. Vad har jag för rättigheter här?

Svar:

Hej!

Jag tycker inte du ska behöva betala något om det är tandläkaren som inte gjort ett bra arbete. Är det så att tandläkaren vid förra behandlingstillfället sa: ”att vi ser detta som ett långtidsprovisorium, eller vi ser om detta kan hålla om inte kanske vi behöver göra någon större behandling…” Då har tandläkaren sagt att det tekniskt kanske inte är riktigt med en fyllning men att hen inte kunnat ta beslut om till exempel kronterapi. Tycker man att man är felbehandlad kan man som kund/patient kontakta Patientskadenämnden eller Privattandvårdsupplysningen.