Rotbehandling
Fråga:
Hej jag påbörjade en rotfyllning i maj 2020 på folktandvården och blev åter kallad på besök i februari 2021 då dom skulle fortsätta han rensade tanden ca 2 timmar sen fick jag provisorisk lagning. Fick en ny tid i mars då han fortsätter att rensa tanden sedan efter cirka 1 timma tar han röntgenbild och kallar in en kollega då plockar han av gummiduken och sågar att jag måste dra ut tanden för att han missade en kanal och att rotfyllning aldrig kan bli tät. När ja kommer på nästa besök för att dra ut visar han ett papper om en försäkring och att jag kan få ersättning för att dom gjort fel sedan ringer han upp då han pratat med sin chef och säger att det inte är lönt att skicka in skadeanmälan för de ersätts inte? Sa han vad tycker du ska jag skicka in skadeanmälan?
Svar:
Hej!
Jag tycker absolut att du ska skicka in en skadeanmälan och kontakta patientskadenämnden så att det syns att man blivit felbehandlad. Om man inte gör någon anmälan och inte heller tandläkare gör en avvikelseanmälan blir statistiken på felbehandlingar inte korrekt. Du har inget att förlora på att göra anmälan.