Misslyckad rotfyllning
Fråga:
Har rotfyllt en tand och sedan fått en ny krona. Har känt att det inte blev bra och vid besök förra året påpekade jag detta.Min tandläkare var då tjänstledig och en annan tandläkare fick undersöka detta och trodde att tanden var för hög och slipade få på den. Har inte haft ont men kände fortfarande att det har varit ömt. För ett par veckor sedan var jag på mitt årliga besök och fick beskedet att det var en inflammation i den rotfyllda tanden med den ditsatta kronan. Min tandläkare, som då åter var i tjänst, Vilket ansvar har tandläkaren för den uppkomna situationen? Allt slutade med en rekommendation att besöka en specialist efter att han hade borrat sönder kronan och gjort ett försök att göra rent. Jag tog då själv beslutet att dra ut tanden. Allt detta har ju kostat mig både tid och pengar. Återigen, vilket ansvar har tandläkaren?
Svar:
Hej,
Rotbehandling av stora kindtänder är knepigt då de många gånger har ett komplext rotsystem. Då båda tandläkarna vad jag förstår arbetar på samma klinik och det inte var länge sedan rotfyllningen gjordes tycker jag att du ska ta en diskussion med din tandläkare, för att du ska få en förklaring och även för att de som klinik ska återfå ditt förtroende. Om du känner dig felbehandlad får du kontakta Privattandvårdsupplysningen för vägledning.