Tandhals

Fråga:

Hej!
Betalade 890:- för en tandhals fylldes på ett jobb som tog ca.10 min.
Nu efter fem månader lossnade den.
Har jag rätt att få den omgjord utan att betala.
Hade jag vetat att det inte skulle hålla längre hade jag aldrig lagt så mycket pengar på att göra det.

Svar:

Hej!

Vårdgivare kan ha garanti på en kompositfyllning (plast) och vårdgivaren ska i så fall informera om detta. Garantin gäller inte om kunden inte skött sin munhygien, har någon ovana (till exempel: öppna kapsyler med tänderna eller liknande) eller har karies som gjort att fyllningen släppt. Tandläkaren bör om denne inte vill ge någon garanti på fyllningen informera om detta vid behandlingstillfället – till exempel säga att ingen garanti ges på denna fyllning på grund av… till exempel att du som kund vill ha en kompositfyllning istället för den porslinskrona som tandläkare rekommenderade. Garantin gäller inte heller om tandläkare väljer ett annat material av mer temporär art, då komposit inte är möjligt eller lämpligt. Förutsättningar för att garantin ska kunna gälla är att du kontaktar den tandläkare som gjort behandlingen. Du bör få en ny kostnadsfri fyllning när du tappat den nygjorda inom så kort tid.