Kostnadsförslag på 28451 kr blev 1499 kr hos annan tandläkare

Fråga:

Hej!
Var i Juni månad på nyöppnade tandläkarmottagningen vid Zinkensdam, Stockholm Dental.En utländsk skrikande tandläkare blev för mig med tandläkarskräck en mardröm.Han rotfyllde en tand och skrek åt mig med öppet fönster att jag var psykiskt sjuk som var rädd. Jag blev oerhört kränkt och ledsen.
Han skrek också att jag var ett socialfall och hade så många hål. 4 tänder behövde rotfyllning enligt honom. Jag blev förfärad eftersom jag året före inte hade haft ett hål hos annan tandläkare. Jag är dessutom inget socialfall som den invandrade tandläkaren skrek.

Jag gick därifrån och bestämde mig för att gå till en annan tandläkare och INTE nämna detta besök. Jag var hos den nya tandläkaren idag. 2 tänder behövde åtgärdas.Fyllning över rotfyllningen som den tidigare skrikande tandläkaren utfört och en lagning i en tand där hål fanns under en tidigare lagning. Allt detta utfördes inkl undersökning och röntgen samt tandstensbortagning 1499 kr.

Blir fullständigt vansinnig på att tandläkaren tillåts lura människor på detta sätt. Den utländske galne tandläkaren vid Zinkensam ville alltså borra upp hela munnen på mig för att tjäna 28000 kr. Finns ingen kontroll och egensanering inom tandvården?

Svar:

Hej!
Det var en trist upplevelse du haft och ett uruselt bemötande. Vi har kontrollsystem som IVO, patientnämnder och förtroendenämnder dit patienter kan vända sig. Men det fordrar ju att patienten tar sig tid och möda att göra en anmälan. Väljer man en tandläkare som är medlem i Privattandläkarna så har man en trygghet i våra förtroendenämnder där patienten genom att ringa privattandvårdsupplysningen får kontakt med en förtroendetandläkare som hjälper till i kontakt med den behandlande tandläkaren. Räcker inte ett samtal kan patienten göra en skriftlig anmälan och en nämnd kommer då att samla in journaler röntgen mm och göra en bedömning av det som skett. Då tandbehandling diagnos och behandling ofta är en bedömningsfråga och ingen absolut vetenskap, kan ett behandlingsförslag skilja mellan två tandläkare. Men vi är alla skyldiga att behandla patienten med full respekt och professionalitet.
Idag finns ju ofta möjlighet att ”betygssätta” tjänster på nätet och många läser just kommentarerna när de ska välja en ny tandläkare.
Skönt att du hittat rätt nu och är väl omhändertagen!