Betalning av vanlig lagning samt rotfyllning

Fråga:

Hej!
Jag gick på en tandläkarundersökning den 23/9 2019, där det visade sig att jag hade hål i tand 36 och att en gammal lagning i tand 46 hade lossnat/gått sönder. Jag fick en tid att laga de båda tänderna den 31/10 2019, jag betalade då 2.695kr (Tand 46 kostade 1.140). Tand 46 blev aldrig bra och jag gick fram och tillbaka till tandläkaren flera gånger under perioden 31/10 – 25/2 2020. den 25/2 beslutande dem efter många försök med provisoriska lösningar att tanden skulle rotfyllas . De ville inte göra det då för att jag var höggravid, så jag fick göra rotfyllningen 27/4 2020, och den blev färdigbehandlad idag 25/6. Jag gick till kassan och betalade även för resterande besök, beloppet efter högkostanadsskydd blev 4.207kr. Jag tänkte hela tiden att de skulle dra bort kostnaden jag redan betalar för tand 46 (dvs 1.140kr) eftersom lagningen var värdelös och jag ändå fick rotfylla den efter många om och men.
Klagade förra veckan på betalningen samt den fruktansvärda tid det tagit att fixa den, men bemöttes på så sätt att tandläkaren vägrade göra klart sitt jobb, så jag fick gå till en annan tandläkare och göra det sista.
Kan jag få tillbaka de 1.140kr jag betalade för första lagningen, eller är det rätt att jag ska betala för både lagning och rotfyllning trots att den första lagningen inte hjälpte?

Svar:

Hej!

Det är alltid trist när en behandling inte har avsedd effekt men att vid tveksamhet försöka avhjälpa problemet genom att göra en fyllning är korrekt. Vi kan ju tyvärr inte se in i dentinkanalerna eller pulpan och bedöma bakterieförekomst eller inflammation utan gör en bedömning av läget baserat på symptom, röntgen och inspektion. För att göra en rotbehandling krävs klara kriterier och under en period är ju diagnosen lite i limbo.

Avseende debitering för utförd behandling så är det korrekt att debitera utförd behandling även om ytterligare insatser blir nödvändiga. Garantiåtagande finns hos medlemmar i Privattandläkarna avseende protetik, dvs kronor, broar, implantat etc men inget generellt garantiåtagande finns  avseende fyllningar.  Det kan kännas surt men en lite tröst kan vara att summan du debiterats för fyllningen ger ett högre ersättningsbelopp på rotfyllningen då karensen passerats.

Hoppas allt känns bra nu.