Prissättning

Fråga:

Hej! Min sambo har alltid haft problem med tandsten. Han besökte en tandläkare för undersökning och fick ett förslag för en lång behandling med många besök. Min sambo var osäker på om problemen verkligen var så omfattade, men ville i alla fall boka in ett besök för att börja ta bort tandstenen. En vecka senare var han hos tandhygienist i 40 min, under vilka ca 15-20 min gick till att ta bort tandsten på en övre sida. Priset för besöket blev 2500 kr och tre behandlingar fanns på kvittot – p114, p311 och p311. Min sambo hade bara uppfattat att han skulle utföra en behandling och kände sig lurad när flera lades till. Framför allt kändes det konstigt att han skulle betala för information. Min sambo pratar inte bra svenska och hade bara fått några minuters information, som han heller inte förstod särskilt bra. Under P342 står det även att behandlingen ska vara omfattande. Är den det om man bara gör rent i 15 minuter i en fjärdedel av munnen? Allt kanske är i sin ordning, men det kändes väldigt dyrt för så kort tid. Jag har själv aldrig varit med om att flera olika behandlingar läggs in i ett enda besök.

Svar:

Hej!

Det är rätt att tandhygienisten och även vi tandläkare kan ta flera åtgärder vid ett besök. Dock ska man få ett kostnadsförslag vid undersökningstillfället som du som kund/patient ska godkänna innan behandling inleds. Får man ett kostnadsförslag innan behandlingsstart behöver man inte känna sig som din sambo lurad när man får betala så pass mycket för ett besök. Att ta betalt för information är helt rätt och frågar du mig är det ett av de bästa sätten vi har för att våra patienter/kunder ska kunna sköta sin munhygien på bästa sätt och minimera antalet besök hos tandläkaren/tandhygienisten. Vi som vårdgivare får bara ta en åtgärd 311 per besök.