Hur går jag vidare med flera felbehandlingar

Fråga:

Hej! för ca 1 1/2 år sedan tappade jag en plomb i underkäken. Från det att tandläkaen satte borren i tanden har jag haft ont. Strax efteråt var jag tillbaka och en annan tandläkare slipade ner tanden trots att jag informerade om att jag hade ont i hela underkäken och upp i överkäken, inte i tanden. Värken gick inte över och då besöt tandläkaren att rotfylla tanden. Jag blev remitterad till deras specialistmottagning där man slutförde rotfyllningen.Jag var då väldigt smärtpåverkad och hade inte sovit ordentligt på 2 månader. Tandläkaren på specialistmottagningen ville då bryta upp rotfyllningen i tanden framför den som jag hade tappat plomben i då värken var värst under den tanden men fortfarande pulserade under hela under o överkäken. Den tanden var då rotfylld sedan tidigare men hon bröt upp den och satte sedan en kronan på tanden. Jag blev remitterad till skicktröntgen för att se om min visdomtand var på väg upp, vilket den inte var. Sedan fick jag information om att alla tänder på skulle gå igenom innan de skickade en remiss till en neurolog.Hon hitttade en tand som såg ”konstig” ut på röntgen och specialisten hade sagt att den behövde rotfyllas. vilket tandläkaren gjorde utan egen bedömning. En vecka senare var jag tillbaka och fick då information om att verktyget hon rensade med hade gått sönder och sitter nu fast i en kanal. Hon kunde inte ta bort den utan det skulle specialisten göra efter några månader. Tanden var då plomberad och specialisten kunde inte få bort verktyget. Fick då uppmaningen att höra av mig i slutet av sommaren vilket jag gjorde.
Det var min husläkare som skrev remiss till en neurolog sedan.
Jag har fortfarande värk i hela under o överkäken, upp över kinden, värken har spridit sig även till andra sidan av munnen. Neurologen har gett mig diagnosen atypiskt nervsmärta och det är ovisst om den någonsin går över. Jag kommer att få en äldre typ av antidepressivt läkemedel som går mot smärtan.
Det är ju en mängd felaktigheter i dessa behandlingar som bara var från början en tappad plomb.
Hur går jag vidare med en anmälan?

Svar:

Hej!
Det var en långdragen och trist historia.
Reglerna avseende klagomål är som följer:
Du ska i första hand vända dig till din primära vårdgivare med ditt klagomål, helst skriftligt.
Din vårdgivare ska sedan svara inom 30 dagar.
Är du inte nöjd med svaret, så kan du om din vårdgivare är medlem i Privattandläkarna kontakta Privattandvårdsupplysningen så guidas du vidare.
En anmälan ska göras nu till Patientförsäkringen avseende den avbrutna rotkanalsfilen.