Försummelse

Fråga:

Hej! Jag hade en pågående 3-stegs behandlingsserie (ca 13-14 besök hittills) hos en tandläkare på en privat tandvårdsklinik. Första steg: 3 st tandutdragning för att kunna göra en protes. Andra steg: göra en protes. Tredje steg: äntligen fixa två st skadade framtänder.
Vi hunnit fram till andra steget: protesen skulle skickas tillbaka till tandteknikern för slutjustering. Tandläkaren lovade höra av sig så fort den färdiga protesen anlänt. Det skulle ta ca 9 arbetsdagar.
Det gick 6 veckor utan att läkaren eller kliniken hörde av sig. Jag utgick ifrån att läkaren insjuknat, det är ju pandemi tider. Till slut ringde jag kliniken och fick veta att läkaren slutat på kliniken!
Får en privat tandläkare/klinik vara så nonchalant? Strunta i sina patienter? Nu är jag 3 st tänder fattigare, har ingen protes, ingen lagning av mina skadade framtänder.
Under de här veckorna fick jag inget samtal varken från kliniken, eller från tandläkaren. Jag är fruktansvärt upprörd över denna nonchalans. Vad kan jag göra som patient? Vilka möjligheter har jag att framföra mina anklagelser. Vem ska jag vända mig till? På vilket sätt? Finns det något formulär? Vem ska ta emot mina klagomål? Jag har inte längre förtroende för denna klinik. Vet inte vems slarv är det men jag vill inte att det ska passera obemärkt, oanmält.
Tacksam för dina synpunkter!

Svar:

Hej!

Vilken otur du haft och jag lider med dig. Och givetvis är det inte så man ska behandla sina patienter och är inte vårdetiskt från kliniken. Jag tycker du åter ska kontakta tandvårdskliniken för att de ska kunna förse dig med den nu säkert färdiga protesen. Var det en enmans klinik, om inte bör ju någon annan kunna ta över behandlingen. När kliniken hjälpt dig med protesen får du avgöra om de ska hjälpa dig med framtandsfyllningarna eller om du ska söka annan vårdgivare för den behandlingen. IVO, Inspektionen för vård och omsorg kan kanske hjälpa dig i förfarandet.