Fråga:

Jag har gått i många år hos en bra tandhygienist på grund av min tandläkarskräck och för en vecka sedan så ringde de från mottagningen och ville boka en tid. Jag gick dit och fick en ny vilket jag hade viljat veta om innan. Jag tyckte inte han gjorde ett bra jobb alls. Jag har en del salivsten och fickor och det är extra viktigt att rengöra ordentligt. På vänster sida så skrapade han varje tand med ett verktyg och på framtänderna använde han ultraljudet eftersom det var en del tandsten. När han fortsatte på höger sida så ilade det i en tand så den tanden hoppade han helt enkelt över, jag trodde att han skulle gå tillbaka och skrapa ren den. Han kontrollerade inte att all tandsten var borta. På insidan av tänderna så gjorde han bara ren nedre delen av framtänderna. Sen en snabb polering av tänderna. Innan han började med så gick han igen min mun med sina händer och kände om jag hade några lösa tänderna, har aldrig varit med om det förut. Är det någon ny grej de har börjat med?
Jag blev väldigt chockad när jag fick faktura…nästan 2000 kronor. Jag har alltid fått hela munnen gjord samt att vi har tagit röntgenbilder vissa gånger.
Kan man verkligen ta så mycket betalt när inte insatsen är så stor? Jag upplevde att det var en hel del prat och mindre behandling än vanligt. Har kontaktat kliniken och de säger att det är bara att betala.

Svar:

Hej!

Det är ofta känsligt att byta behandlare och övergången bör noga förberedas och informeras om, risken är annars stor att patienten blir besviken, kanske stressad och backar. Din klinik har nu bokat in dig utan att meddela att du kommer att behandlas av an annan, ny tandhygienist och din upplevelse blev inte så bra. Du är en erfaren ”proffspatient” på vad som brukar behöva rengöras och hur.  Alla behandlare arbetar  lite olika oaktat rätt eller fel och med en en ny patient är det en fördel att vara lite lyhörd. Att undersöka tändernas eventuellt ökade rörlighet är korrekt och ett rutinmoment.

Ta kontakt med kliniken och be om ett samtal eller skriv ett brev och berätta om din upplevelse och känsla, byt inte bara behandlare så att detta kan bli en lärdom och möjlighet till förbättring. Vad gäller prissättning så är den fri men även här är informationsbiten viktig om kliniken gjort en större justering i prislistan. Patientkostnaden beror även på om ATB finns tillgängligt även detta ska informeras om och framgå av tandvårdsräkningen.